KirjoituksiaSalosta

Erityisopetuksen tila

STT:n laajasti uutisoitu juttu kertoo, että vain muutama prosentti peruskoulun opettajista ja rehtoreista kokee, että erityisopetuksen resurssit ovat kouluissa riittävät huhtikuussa julkaistavan Opetusalan Ammattijärjestön (OAJ) kyselyn mukaan.Vielä vuoteen 2010 asti Suomessa oli käytössä erityisluokat. Vuoden 2011 perusopetuslaki siirsi erityisoppilaat tavallisiin luokkiin. Oppilas siirtyy erityisopetukseen vammaisuuden, sairauden, kehityksen viivästymisen, tunne-elämän häiriön tai muun syyn vuoksi. Meillä Salossa sanotaan syiksi mm. puheen ja kielen kehityksen vaikeudet, lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisvaikeudet ja vaikeudet keskittymisessä tai sosiaalisissa taidoissa. Ja heitä on paljon. Peruskoululaisten määrä ei ole viimeisen 20 – vuoden aikana kasvanut, mutta erityisoppilaiden on, 3%:sta 16%:iin. Salon 5000 peruskoululaisesta yli 300 on erityisoppilas.

Jokainen erityisoppilas ei tietenkään häiriköi luokassa vaan opettaja voi olla monella muullakin tavalla neuvoton, ongelmissa, hänen kanssaan mm. oppimisvaikeuksien takia. Erityisoppilas voi viedä paljon opettajan aikaa ja muu luokka jäädä huomiotta. Mutta jos yksikin nuori häiriköi koko yläasteen eikä sille voida nykyjärjestelmässä mitään kärsii siitä hänen lisäkseen koko muukin luokka ja opettaja ihan eri mittakaavassa. Se, että jokaisella häiriköllä olisi ympärillä vaikka viisi erityisopettajaa ei taida olla se oikea ratkaisu.

Monimutkaisiin ongelmiin ei tarvita vielä monimutkaisempia ratkaisuja kuten Jyrki Katainen meille kertoo, lisätä erityisopettajien määrää loputtomiin kummallisin eri tavoin ja pysyä itsepäisesti vanhassa. Jos laki on huono se tulee muuttaa mikä tuntuu olevan vaikea idea Suomessa. Melko merkillistä, koska poliittiset päätökset eivät ole matematiikkaa vaan enemmistön kompromisseja joiden tulisi pystyä nopeasti mukautumaan vaikka OAJ:n kyselyyn taikka yleisemmin muuttuvaan maailmaan. Tämä pätee myös Salossa. Parempi sanonta on, että kaikki liittyy kaikkeen. Huostaanottojen määrä, koulutuksen ulkopuolella olevat nuoret, vanhempien haasteet saada lapset tekemään läksynsä nykyteknologiasta huolimatta, tippuvat PISA – tulokset, erityisoppilaiden määrän kasvu, opettajien minimaaliset keinot ongelmanuorten kanssa, opetushallituksen linjaukset, opetustoimen kustannukset, työttömyys, maahanmuuttajanuorten suomen kielen taito, kymppiluokan puuttuminen ja niin edelleen. Tarkkailuluokkamalli takaisin.

 

esim.

 

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201703132200084743_uu.shtml

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat