KirjoituksiaSalosta

Uusi moskeija ei ole tie integraatioon

Uutta lappu olisi taas tarjolla. Tällä kertaa nimellä Maahanmuuttajien koulutuspolut ja integrointi; kipupisteet ja kehittämisehdotukset -selvitys.

Kipupisteitä:

 

1) nuorten koulutus

”Osalla oppivelvollisuusiän loppuvaiheessa maahan tulleista on hyvin puutteellinen koulutustausta, joten on odotettavissa, että oppivelvollisuusiän päättyessä perusopetuksen suorittaminen jää kesken. Maahanmuuttajien, joilla on puutteita perusasteen opinnoissa, tulisi pystyä opiskelemaan kokopäiväisesti ja tehokkaasti, saada erityisesti intensiivistä suomen tai ruotsin kielen opetusta ja osin myös luku- ja kirjoitustaidon opetusta.”

Raportti ei harrasta lukuja tai prosentteja missään kohtaan, mutta ilmeistä on, että koulutustarvetta on riittämiin.

 

2)oppilashuolto

Lakisääteinen oppilashuolto pitää sisällään pääsyn psykologille, kuraattorille ja niin edelleen seitsemässä päivässä pyynnön esittämisen jälkeen. Tässä on ollut aina puutteita ja ne vain kasvavat koska traumatisoituneita, hyvinvointihaasteellisia nuoria on nyt lisää.

 

3)systeemin hitaus

Koulutuksia ei ole perus kotouttamiskurssista lähtien tarpeeksi tai niihin pääsyä joutuu odottamaan pitkään. Muitakaan sopivia koulutuksia ei ole, pakko hakea niihin mitä on tarjolla.

”maahanmuuttajia ohjautuu kotoutumiskoulutusten jälkeisiin koulutuksiin ja kotoutumiskoulutusta korvaaviin koulutuksiin sen perusteella, mitä koulutusta on tarjolla, ei todellisten koulutustarpeiden ja oman osaamis- ja koulutustaustan kannalta tarkoituksenmukaisiin koulutuksiin. Ongelmana on myös, että maahanmuuttajia ohjataan kulttuuristen ennakko-oletusten pohjalta opintoihin omista toiveista riippumatta. Maahanmuuttajien koulutuspolut saattavat myös katketa tai juuttua erilaisiin valmistaviin koulutuksiin tutkintoon johtavan koulutuksen korkeiden kielitaitovaatimusten vuoksi.”

Ihan sama ongelma on ollut Suomessa aina eikä koske vain maahanmuuttajia ja maahanmuuttajien koulutuksia.

Lisäksi maahanmuuttajien jo olemassaolevien tutkintojen hyväksyminen takkuaa. Esimerkiksi Irakisssa suoritetun tutkinnon sisällöstä on vaikea saada selvää. Riippuu tietysti tutkinnon alasta, mutta luulisi olevan aika selvää, että ihan mitä tahansa lappua ei voi hyväksi Suomen systeemiin.

 

4)ammatillinen koulutus

” Suuri osa aikuisista myönteisen oleskeluluvan saaneista turvapaikanhakijoista tarvitsee ainakin jossain määrin ammatillisen osaamisen kehittämistoimia sijoittuakseen työmarkkinoille. Osalla tarpeeseen voidaan vastata esimerkiksi tutkinnon osilla, osa tarvitsee koko tutkinnon ja osa tarvitsee varsin kattavia tukitoimia työmarkkinoille siirtymisen edistämiseksi.”

 

5)kielitaito

Riittävä suomen tai ruotsin kielen taito on pääsääntöisesti edellytys opinnoissa etenemiselle ja työllistymiselle.

”Mahdollistetaan ammatilliseen tutkintotavoitteiseen koulutukseen nyt vaadittavasta B1.1- kielitaitotasosta joustaminen ottaen huomioon, että kotoutumiskoulutuksen päättävistä vain noin neljännes saavuttaa tämän kielitaitotason.”

Ehdotus kielitaitovaatimuksesta luopumisesta on kyseenalainen. Itseopiskelu, lisäopiskelu on internet aikakaudellla helppoa, joten tämä pykälä kaipaa lisätarkastelua. Esim. Saksassa leikataan etuuksia jos integraatio ei kiinnosta, kielitaito ei kartu. Sen opiskelu tulisi olla 24/7 ensimmäinen työ joka ei todellakaan rajoitu niille opetustunneille.

 

6)maahanmuuttajataustaisten opettajien puute ja tulkkien tarve

Molempia tarvitaan lisää, erityisesti äidinkielen ja uskonnon opetuksen takia.

 

7)kotiäidit

” Pienten lasten äidit eivät usein ehdi riittävästi tai lainkaan koulutukseen kotoutumisaikana. Kuitenkin äitien kielitaito ja yhteiskuntatuntemus on oleellista myös lasten koulumenestyksen kannalta.”

Naisia, kotiäitejä, voi olla vaikea saada mukaan jo kulttuurisista syistä. Pienten lasten olisi helppo päästä Suomen systeemeihin mukaan ja tähän olisi panostettava lisää.

 

8)kulttuuriset ristiriidat

Monimuotoisen kulttuurisen kohtaamisen oppimisen hiomista tulee lisätä. Ilmeisesti tarkoitus yhä lisätä virkoja tittelein joista kukaan ei ole kuullutkaan. Mitenköhän on päätynyt tähän lappuun?

 

9)uskontokuntien välinen vuoropuhelu

Sillanrakentajana toimimisen malli.

”Islamilaiset yhdyskunnat toimivat useimmiten hyvin pienillä resursseilla, joten tilanne aiheuttaa yhdyskunnille suuria haasteita. Uskontojen vuoropuhelulla voidaan ehkäistä uskontojen ja kulttuurien vastakkainasettelua.”¨

Omituinen väite ja melkoinen höpöhöpö – kohta.

 

10)vapaa-ajan toimintaan osallisuminen

” Liikunnalla ja nuorisotyöllä on merkittävä rooli maahanmuuttajien kotouttamisessa ja yhteisöllisyyden tukemisessa. Nuorisotyö ja liikunta voivat joustavasti tarjota mielekästä tekemistä ja kohtaamisia valtaväestön kanssa myös koulutuksen ja työelämän ulkopuolella oleville turvapaikanhakijoille ja maahanmuuttajille.”

Tärkeä kohta johon tietysti on tungettu omituistä höttöä sekaan.

” Vahvistetaan taidelaitosten sekä muiden taide- ja kulttuurialan toimijoiden turvapaikanhakijoille ja maahanmuuttajille suunnattua, kotoutumista edistävää taide- ja kulttuuripalvelujen tarjontaa.”

 

 

Ja kaikkeen tähän tarvitaan tietysti lisää rahaa. Maahanmuuttajien koulutukseen menee  tänä vuonna noin 100 miljoonaa euroa ja tämä lappu tarkoittaisi 20 miljoonan lisäbudjettia vuosille 2017-2020.

Syyrian sodan takia arviolta liki kolme miljoonaa lasta ei voi käydä koulua. Eilen päätettin antaa 9 miljardia euroa humanitaarista apua alueelle. Silti samaan aikaan Venäjä syyttää Turkkia suunnitelmista hyökätä maahan (kurdien kimppuun) ja Saudi-arabiakin heiluttelee henkseleitään. Kaikkien muiden osapuolten päälle.

Die Welt: ”Golfstaaten sollen spenden, nicht nur Moscheen bauen”, ”Persianlahden maiden pitäisi osallistua myös kriisin menoihin eikä vain rakennella moskeijoita”. Niimpä. Helsinkikin pärjäisi ilman suurmoskeijaansa ja nämä ’öljy’rahat voisi käyttää kyseisen kymmenen kohdan ohjelman menoihin monelta osin. Moni näkee, että pakolaiskriisi johtuu siitä, että leirien tilanne oli niin surkea ja ihmisiä alkoi vyöryä niistä Turkin ja Kreikan kautta Eurooppaan. Oli miten oli pelkällä pyhällä hengellä ei elä, Saudi-Arabian rakentamat suurmoskeijat ympäri Eurooppaa eivät auta integraation, ammatin, koulutuksen tai kielitaidon hankkimiseen. Alueelle tarvitaan lisämiljardeja pian, Suomi tarvitsee lisäbudjetteja pakolaismenoihinsa, ja Persianlahden rikkaat maat saisivat alkaa miettiä muslimipakolaisten muitakin kuin hengellisiä tarpeita, ei voi olla oikein, että kaikki muut menot kaatuvat hyvää tarkoittavan pakolaisia vastaanottavan maan niskaan.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Samaan aikaan kun pakolaisnuoria intekroidaan Suomeen, niin Suomalaisnuoret erkaantuvat kotimaastaan ja muuttavat pois tai jäävät väliinputoajiksi. Tilannetta pitäisi hoitaa jotenkin niin että "yhteistähyvää" voisi jakaatakaisin aiheuttamatta kismaa kenenkään välille. Huonoin ratkaisu olisi se että tehdään laki jolla velvoitettaisiin kaikki pakosta töihin.

Käyttäjän KirjoituksiaSalosta kuva
Mikko Engren

Kaikki ohituskaistamallit, positiivinen syrjintä, vain lisäävät kismaa. Itselle jäi lapusta kaksi kohtaa mieleen. Kieltä pitäisi opetella ja jos ei opi ei ratkaisu voi olla lipsua vaatimuksista. Jos ei muu auta niin keppiä, etuudet tippuvat jos kieltä ei opi. Toinen kohta on pienet (+-10v) lapset jotka pitäisi saada äitinsä helmoista kouluun, harrastuksiin, kaveripiiriä hankkimaan, koska heidän kohdallaan tämä kotouttaminen pitäisi olla helppoa.

Käyttäjän eiltanen kuva
Eero Iltanen

Piti muuten olla "erittäin koulutettua porukkaa". Lapsilla on vielä toivoa kunhan vanhemmat eivät pilaa sitä estämällä integroitumista.

Käyttäjän KirjoituksiaSalosta kuva
Mikko Engren

Tähän(kin) raporttiin olisi paljon huomautettavaa, mutta jätin tarkoituksella väliin. Kuten edellä höpötekstin lisäksi näkee heti kuinka lapussa tarkoituksella
ei vahingossakaan käytetä mitään numeroita, tilastoja esim. kuinka moni nyt sitten onkaan jopa luku- ja kirjoitustaidoton.

Toimituksen poiminnat