KirjoituksiaSalosta

Koulukuljetukset ja niiden kustannusten kasvu

Koska rakenteelliset muutokset ja uudistukset ovat liki mahdottomia kunnissa toteuttaa etsitään säästöjä muualta. Salo on viime vuoden rustaillut kunnan raamattua eli hallintosääntöäänja koittanut täten uudistaa organisaatiotaan, keventää hallintomalliaan, laihoin tuloksin. Trendisanaa rakennemuutos käyttäen on monipolvinen hallintomalli Mooseksen käskyjen lailla kiveen hakattu ja sementtiin upotettu, hallinnon keventäminen ja siitä johtuva paperinveivaus tasojen yksi ja kuusi välillä tulee jatkumaan. Varsinkin kun vaaleja taas pukkaan ja huoli äänestäjistä nousee taas pintaan.

Koska muutakaan ei saada aikaan laitetaan lappuja luukuille.Tapaa kutsutaan keskittämiseksi, tehostamiseksi tai mitä mukavampaa termiä sitten haluaakin käyttää. Käytännössä pieniä kouluja suljetaan viivotinmetodilla jossa karttaa tuijottaen kunnan aluetta tarkastellaan. Syrjäseutu on syrjässä, prosentuaalisesti ei siellä kukaan edes asu, joten kiinni vaan.

Ainakaan vielä ei maaseudulla olla palattu kinkereihin tai kiertokouluun joten lapset tulee täten kuskata uuteen osoitteeseen. Vanhan koulun kiinni laittamisesta saatu laskennollinen hyöty oli jo alun alkaenkin pieni ja siinä ei tietenkään huomioida toista momenttia lainkaan, koulukuljetuksia, joiden kustannukset ovat ’yllättäen’ ampaisseet ympäri Suomea kasvuun.

Vain isoissa kaupungeissa on julkista liikennettä muuten se ei Suomessa toimi. Ihmiset ovat asuinpaikkansa suhteen epätasa-arvoisessa asemassa. Salo voi asukasmääränsä puolesta näyttää keskikokoiselta kaupungilta, onhan täällä yli 50 000 asukasta, mutta käytännössä kunnan pinta-ala on niin suuri ettei julkinen liikenne kata kuin suuret väylät ja keskustan ja senkin huonosti. Muualla maailmassa valtio panostaa huomattavasti enemmän julkisen liikenteen tukemiseen kuin Suomessa ja koska kunnilla rahaa ei ole ei sitä voi myöskään kunnolla järjestää. Mikään laki ei tähään myöskään velvoita, itsepähän asut korvessa ja ole onnellinen että sinne on sentään sähköt (ainakin toistaiseksi) vedetty.

Tästä johtuen lapsiakuljetetaan takseilla ja kuljetusyritysten toimesta kouluun ja takaisin. Kun kouluja laitetaan kiinni kuljetetaan lapsia yhä enemmän ja pitempiä matkoja. Kun hallitus kiristää verojaan nostaa se yhä enemmän kustannuksia. Jotta talousvaikeuksissa oleva kunta saisi menot hallintaa ottaa se lakikirjan kouraan. Kas, lapsethan saavat vapaasti odotella kyytejään tuntitolkulla. Kolmasluokkalaisilla ja isommilla matkoihin saa mennä jopa kolme tuntia päivässä, eka- ja tokaluokkalaisilla ’vain’ kaksi ja puoli. Tämä ratkaisee paljon ongelmia kun lapset voi dumpata koulun pihalle jo vaikka kello 0700, nyt on viivoittimella helpompi suunnitella kuljetusreittejä kun odotusaika ei olekaan ongelma minkä sen arkijärjellä luulisi olevan!

Jos kyläkoulujen laajamittaisesta sulkemisesta syntyvä taloudellinen hyöty alkaa näyttämään yhä mitättömämmältä soisi kunnissa mietittävän edes niitä tienpenkassa seisovia lapsia.

http://yle.fi/uutiset/kunnat_etsivat_keinoja_vahentaa_koulukyytien_kustannuksia__koululaisen_paiva_saattaa_pidentya/7073921

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Kari Ahveninen

Tämä uusi säästöpolitiikka on todellista hölmöläisten puuhaa, peitonjatkamista. Yhdessä kohtaa säästetään, ja toisessa kohtaa maksetaan nuo säästöt oikein korkojen kanssa.

Samanlaista typerää säästöpolitiikkaa osoittaa myös pääkaupunkiseudun riesa HUS, joka keskittää toimintojaan säästääkseen jotain, ja ne säästöt yhteiskunta maksaa sitten nousseina kuljetuskustannuksina, menetettynä työaikana jne. moninkertaisena.

Ja koska syyllinen tietty pitää löytää kuten kunnon poliikon ainakin, niin ilman muuta sormella osoitellaan kaikkiin muihin suuntiin, omissa tekemisissä ei ole mitään vikaa.

Käyttäjän KirjoituksiaSalosta kuva
Mikko Engren

Ilmeisesti on mahdotonta miettiä ja tarkastella kokonaiskustannuksia kun kaikki vain tuijottavat omaa tonttiaan ja siinä laskennallista saatua säästöä joka syntyy tietokoneen ruudulle jonkin asian keskittämisen myötä.

Toimituksen poiminnat